logo
rezidencie

Umelecké rezidencie v Kine Úsmev poskytujú tvorivé zázemie pre umelcov zo Slovenska i zahraničia

V roku 2021 sme v Kine Úsmev privítali na umeleckej rezidencii šiestich umelcov, filmárov, spisovateľov a scenáristov. Výstupmi ich pobytov boli napríklad masterclasses, multimediálne performance, autorské čítania či cyklus básní, prostredníctvom ktorých priblížili rezidenti svoju doterajšiu i súčasnú tvorbu lokálnemu publiku.

 

Barbora Námerová, scenáristka a dramaturgička

Barbora vyštudovala filmovú scenáristiku na FAMU v Prahe a debutovala scenárom k celovečernému filmu Špina.

Počas svojej rezidencie v kine skúmala nové formy rozprávania. Uskutočnila päť rozhovorov, vždy s jedným človekom, ktorý vlastnil nôž a zveril jej ho na brúsenie. Každý príbeh bol vytvorený pre konkrétneho človeka a odohrával sa na rôznych miestach v Košiciach. Svoju rezidenciu zakončila masterclassom „pitchingu“ alebo prezentovania námetov pre scenáristov a ďalších autorov v oblasti filmovej a televíznej tvorby.

 

Jakub Julény, režisér

Jakub ukončil štúdium dokumentárnej réžie filmom Život je krajší vďaka Vám a jeho dlhometrážnym debutom je film KOMÚNA.

Počas rezidencie pracoval na príprave svojho nového dokumentárneho filmu Herr Durišin. Počas svojej masterclass na tému hľadania témy dokumentárneho filmu rozprával o svojej tvorbe a predstavil ukážky z pripravovanej snímky.

 

Katarína Poliačiková, vizuálna umelkyňa

Katarína pracuje hlavne s médiom fotografie, videa a textu. V roku 2019 vydala knihu diel a esejí Skipping school, learning the fire of things. Texty publikuje na blogu Eggtuition, v online magazíne MAG D A a vo svojom newsletteri Soft Boiled.

Počas rezidencie pracovala na novej video-eseji s názvom Sunday has two Gods, v ktorej ďalej skúmala prepojenie textu a obrazu. Jej masterclass prebehla vo forme predstavenia knihy Softboiled a autorského čitania.

 

Kaoru Furuko, vizuálna umelkyňa, režisérka animovaných filmov

Kaoru je nomádska umelkyňa pracujúca v médiu animácie a filmová režisérka. Vo svojich dielach často používa elementy z ľudových rozprávok a pradávnych príbehov, nájdené prírodné objekty a civilizačné artefakty. Tie spája do diel v rôznych formátoch, ako napríklad krátke filmy, performance, hudobné klipy a video art.

Počas svojej rezidencie pracovala na tvorbe nového animovaného filmu That Castle, ktorý je inšpirovaný klasickou slovenskou rozprávkou Zlatovláska od Pavla Dobšinského. Výstupom jej rezidencie bola multimediálna performance Drozdy in onsen, v ktorom Kaoru naživo animovala.

 

Jana Orlová, poetka a performerka

Jana je autorkou zbierok Čichat oheň (2012), ktorú aj ilustrovala, a Újedě (2017). Jej básne boli preložené do hindi, čínštiny, arabčiny, španielčiny, bieloruštiny a iných jazykov. V roku 2017 získala ocenenie Objev roku na festivale Next Wave za to, že „přirozeně a s lehkostí popírá hranice mezi literaturou, výtvarnem a divadlem“.

Počas rezidencie mala pracovať na cykle básní, ktoré vychádzajú z pozorovania návštevníkov  kina ale koncept jej rezidencie musela pozmeniť kvôli lockdownu a napokon sa venovala príprave básní vychádzajúcich z pozorovania mužov na košickom Tindri, ktoré sú aj výstupom jej rezidencie.

 

Denis Sater, scenárista

Denis je autorom scenáru k ocenenému študentskému filmu Anežka, v ktorom sa mu podarilo zhmotniť starosti a radosti ľudí východoslovenského vidieka.

Počas svojej rezidencie písal nový scenár pre dramédiu Prohibícia alebo Suchoty na východe, ktorý je aj výstupom jeho rezidencie.

 

Umelecké rezidencie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.